حروف و بیان تصویری آن درگرافیک
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده رضا محبوبی مطبوع
- استاد راهنما مصطفی اوجی کیارش زندی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
خط، حروف و نوشتار موهبتی است ساخته بشر و تمدن، برای سهولت و سرعت در انتقال یک پیام و ماندگاری آن. بر همگان روشن است که کلید هر دانشی نوشتار است و بی شک تمدن موجود، مدیون و مرهون اختراع خط و الفباست. نوشتار بهترین و ماندگارترین ابزار نقل و گسترش اندیشه هاست و بی آن شاید،جهانیان هم چنان اسیر اندیشه های ابتدایی انسان های اولیه می بودند و دانش ، فن آوری و تحولات زندگی بشر اگر اتفاق می افتاد بی نهایت کند و ناچیز بود. اما خط و حروف چگونه به وظیفه ی خود عمل می نمایند؟ می توان گفت الفبا و حروف هر یک نماد و نشانه ای از یک یا چند آوا و صوت هستند که در پس پیدایش تمدن و زبان هر منطقه به وجود آمده و یا برگرفته از سایر تمدن ها بومی سازی شده اند؛ این حروف با قرار گرفتن کنار یکدیگر و ترکیب شدن با نمایش کلمه ، عبارت ویا جمله تصاویری پدید می آورند که در هر زبان معنا و مفهوم خاصی داشته و پیامی را به وضوح می رساند. در واقع پیام دهنده با حضور خط و نوشتار، این امکان را دارد تا با توجه به پیام خود و نوع، دانش و زبان مخاطب یا پیام گیرنده، حروف تداعی کننده پیامش را در رسانه ای مناسب در معرض پیام گیرنده قرار دهد و مخاطب با شناسایی این تصاویر و گشایش رمز نهفته در زبان آنها به صراحت ، پیام را دریافت نماید. در ادامه این رساله با تحقیقات انجام شده به تفصیل به این مهم پرداخته شده و در نهایت به فرضیه ها و سوالات پاسخ داده شده است. طی این تحقیق در بخش آغازین « تمدن، خط ، تاریخ» نگاهی گذرا به تاریخ تمدن بشر و چگونگی پیدایش خط و سیر تحول آن تا به امروز شده است و در ادامه در بخش « سبک ، دوره ، حرف » به سبک های مدرن ، پسا مدرن و معاصر و تجربیات طراحان گوناگون و در خصوص تایپوگرافی در این دوران به تفصیل پرداخته شده و در بخش پایانی تحقیق یعنی «حروف، گرافیک، پیام» به طراحی و گرافیک و وظیفه ی بارز آن یعنی ارتباط با مخاطب پرداخته و در ادامه نقش و جایگاه تایپوگرافی و حروف در گرافیک و ایجاد و انتقال پیام ودر رسانه های گوناگون مورد تحقیق قرار گرافته است. اما در بخش عملی«تایپ؛ حرکت؛ ترافیک» با استفاده از قابلیت های حروف فارسی و بیان تصویری و مفهومی کلمات و همچنین امکانات موجود در یک رسانه نوری و چهاربعدی و نقش پر رنگ عنصر حرکت و زمان ، دست به تجربه هایی در زمینه گرافیک متحرک یا موشن گرافیکس زده شده و با نگاهی طنزآلود و مفهومی، کوششی در اتنقال پیام هایی با مضمون ترافیک به بیننده شده است. امید به اینکه این گردآوری و تحقیق که بدون راهنمایی های بی دریغ استادان ،جناب آقای اوجی و آقای زندی و تجربه های گران ایشان امکان پذیر نمود ، برای سایر همکاران و هم راهان و طراحان مفید بوده باشد و وظیفه ی خود را عمل نماید.
منابع مشابه
کارکردهای هنری و تصویری حروف در شعر (با تاکید بر شعر خاقانی )
شاعر برای انتقال عاطفه به مخاطب، زبان خود را به طرق گوناگون تقویت می کند. ایجاد خلاقیت و نوآوری با ابداع تصاویر تازه، ورود به عرصه های گوناگون خیال و ... از ویژگی های شاعران خلاق در راستای تقویت زبان ادبی خود و ایجاد سبک شخصی است. در این راستا خاقانی از تمهیدات مختلفی بهره برده که هیات فیزیکی و شنیداری، جنبه های معنایی، ابجدی و دیگر ویژگی های حروف، از جمله ی آنهاست. این موضوع موجب برقراری ارتبا...
متن کاملبیان تصویری در آثار آقا میرک نقاش
بررسی شخصیت و دیدگاه هنرمندان نقشآفرین در خلق شاهنامۀ طهماسبی از مسائل مهمی است که میتواند رویکردهای بیان تصویر در این اثر برجستۀ هنری را تا حدی مشخص و قابل درک نماید. هدف این مطالعه معرفی و بررسی دیدگاه، شخصیت وجایگاه آقا میرک اصفهانی است. در این مقاله با بهره جستن از نوشتههای نویسندگان صاحب نظر همعصر نقاشان این دوره چون عبدی بیگ شیرازی، تلاش شده است با تمرکز بر آثار و زندگی آقا میرک پاسخ...
متن کاملتعلق حروف جاره و تأثیر آن در تفسیر قرآن کریم
حروف جاره به لحاظ داشتن وضعیتی خاص در میان حروف، برای ایجاد معانی خود، نیازمند ارتباط با دو لفظ دیگرند. از این پدیده نحویان با عنوان «تعلق حروف جر» تعبیر کردهاند. با عنایت به این مناط نیاز نداشتن حروف جری که به صورت زائد، و یا احیاناً در دیگر معانی به کار میروند، نیز استعمال غیر حرفی برخی از این حروف، تفسیر میگردد. در بیشتر موارد، تعیین متعلق به آسانی صورت میگیرد. اما گاه استفاده از حروف جر،...
متن کاملدیدگاه عین القضات در باب حروف، حروف مقطّعه و نقط
هر چند عینالقضات تفسیری مستقل از قرآن مجید از خود به یادگار نگذاشته است، امّا سراسر آثار او مزیّن به آیات قرآن و تفسیر و تأویل آنست. او مراتب فهم قرآن را در چهار مرحله خلاصه مینماید: الف- مشاهدهی کلمات به شکل حروف متّصل ب- عرضهی جمال قرآن به شکل حروف منفصل ج- تحول حروف به نقط د- محو نقط و قرائت بیاض قرآن در فهم این مراتب، درک معنی و جایگاه حروف و نقط از دیدگاه عینالقضات اهمّیت خاصی دارد. در ای...
متن کاملمطالعه در فتودیجیتال و کاربرد آن در بیان تصویری
در آغاز قرن بیست و یکم، تصویرسازی حرفه ای دائماً در حال تحول است. طراحی گرافیک مدرن، با نوآوری های مدام، خواهان راه هایی تازه و مبتکرانه برای درک بصری مفاهیم و تزریق ایده ها و حالات و جنب و جوش به زندگی است. تصویرسازان گرافیکی با ابتکار و بکارگیری نرم افزارهای دیجیتالی منظرسازی خودشان را آفریدند تا ارزشهای درونی داستان هایی را که سفارش گرفته اند به تصویر بکشند. آنها صرفاً روح بصری زمانه ی خود ر...
«تعلیل» در معانی حروف جرّ عربی و حروف اضافه فارسی
در پژوهش حاضر نگارندگان با تکیه بر دستور زبان عربی و فارسی و نیز بر اساس مطالعات دستورپژوهان و فرهنگنویسان دو زبان، به بررسی مفهوم تعلیل به عنوان یکی از مهمترین معانی مشترک حروف جرّ عربی و حروف اضافه فارسی پرداخته، با اتخاذ روش تحلیلی ـ تقابلی، حروف جرّ و اضافه بیانگر این مفهوم و ویژگیهای آنها را گزاردهاند.از دستاوردهای قابل توجه این پژوهش آن است که حروف جرّ و اضافه همیشه در بیان یک معنی خاص،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023